Opis: INSTYTUT KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI I BADAŃ OŚWIATOWYCH WROCŁAW 1980, str. 138, stan db+ (zakurzona) Celem niniejszej pracy było zbadanie, w jakim stopniu praktyka nauczania chemii w naszych szkołach podstawowych realizuje program chemii w kategoriach umiejętności oraz znalezienie czynników, które mogą przyczynić się do poprawy nauczania chemii. Do podjęcia niniejszych badań skłonił autorkę pogląd, który w niniejszej pracy stara się skonfrontować z rzeczywistością, według którego nauczyciele nie wykorzystują w pełni specyficznych możliwości, jakie stwarza organizowanie nauki chemii w pracowniach - laboratoriach w zakresie samodzielnego odkrywania przez młodzież prawidłowości i rozwijania jej uzdolnień kreatywnych. Tak sformułowany cel pracy wymagał powiązania teoretycznych zagadnień analizy i pomiaru umiejętności uczniów z badaniami empirycznymi, prowadzonymi według uprzednio -określonych zasad i technik. Do badań empirycznych, prowadzonych metodą reprezentacji, wybrano uczniów klas VII szkół podstawowych, zlokalizowanych na terenie Dolnego śląska*. Podjęta w niniejszej pracy"próba określenia zasad i narzędzi analizy umiejętności uczniów z chemii nie jest opisana w literaturze. Dotychczasowe badania wyników nauczania obejmowały w zasadzie tylko najniższą kategorię celów nauczania, a mianowicie wiadomości. W jednym przypadku badano umiejętności nielaboratoryjne . Natomiast umiejętności laboratoryjne pozostawały całkowicie poza zasięgiem pomiaru wyników nauczania.
|