Opis: WSiP 1980, str. 148, stan db+ (podniszczona lekko okładka, zakurzona) ISBN 83-02-00137-6 SPIS TREŚCI Rozdział I. Znaczenie, cele i podstawowe warunki kształtowania sprawności mówienia w powszechnej szkole średniej Rozdział II. Język i mowa Język. 2. Socjolingwistyczny aspekt języka. 3. Mowa. 4. Formy mowy, 5. Funkcjonalne style mowy. 6. Poprawność mowy Rozdział III. Podstawy metodyczne nauczania mówienia 1. Czynne i bierne opanowanie języka. 2. Umiejętność czy nawyk? 3. Wielokierunkowy charakter pracy nad kształtowaniem sprawności mówienia. 4. Podstawowe zasady organizacji pracy nad kształtowaniem mówienia. 5. Trudności w zakresie przyswajania mowy w języku obcym. 6. Interferencja językowa. 7. Realizacja zasad ogólnodydaktycznych. Planowanie pracy nad rozwojem mówienia Rozdział IV. Rola pomocy naukowych w kształtowaniu sprawności mówienia 1. Teksty. 2. Pomoce audialne. 3. Pomoce wizualne. 4. Pomoce wzrokowo--słuchowe (audiowizualne w ścisłym tego słowa znaczeniu). 5. Pracownia języka rosyjskiego. 6. Laboratorium językowe Rozdział V. Praca nad foniczną stroną mowy: nauczanie wymowy, akcentuacji i intonacji 1. Zasady ogólne. 2. Nauczanie wymowy. 3. Nauczanie akcentuacji. 4. Nauczanie intonacji Rozdział VI. Praca nad przyswajaniem słownictwa i konstrukcji językowych 1. Dobór materiału językowego. 2. Zasady wprowadzania i utrwalania materiału językowego. 3. Planowanie pracy nad materiałem językowym. 4. Praca nad słownictwem. 5. Praca nad przyswojeniem fleksji. 6. Rola modeli w nauczaniu mówienia. 7. Zwroty, wyrażenia i stereotypowe formułki. 8. Praca nad konstrukcją zdania prostego i złożonego. 9. Zagadnienia słowotwórstwa. 10. Układanie słowniczków tematycznych i innych słowniczków specjalnych Rozdział VII. Ćwiczenia w mówieniu w okresie wstępnym (beztekstowym) i w pierwszym roku nauczania. 1. Charakterystyka okresu wstępnego (beztekstowego). 2. Zasady planowania i organizacji pracy w okresie wstępnym. 3. Rodzaje ćwiczeń w mówieniu. 4. Kilkuzdaniowe wypowiedzi ciągłe. 5. Gry językowe. 6. Ćwiczenia związane z użyciem flanelografu lub tablicy magnetycznej Rozdział VIII. Kształtowanie umiejętności posługiwania się mową monologową 1. Znaczenie mowy monologowej w nauczaniu języka obcego. Podstawowe typy ćwiczeń. 2. Streszczenie. 3. Opis. 4. Opowiadanie. 5. Charakterystyka. 6. Analiza treści tekstu i elementy analizy literackiej utworu. 7. Referaty, informacje prasowe. 8. Układanie planów Rozdział IX. Kształtowanie umiejętności posługiwania się dialogową formą mowy 1. Zasady organizacji ćwiczeń dialogowych. 2. Rodzaje ćwiczeń dialogowych. 3. Praca nad składnią mowy dialogowej Rozdział X. Kształtowanie mowy pisanej uczniów 1. Znaczenie opanowania mowy pisanej w języku rosyjskim. 2. Specyfika mowy pisanej. 3. Rodzaje ćwiczeń" w posługiwaniu się mową pisaną Rozdział XI. Praca samokształceniowa nauczyciela w związku z nauczaniem mówienia 1. Doskonalenie znajomości języka rosyjskiego. 2. Pogłębianie wiedzy o życiu i kulturze Związku Radzieckiego. 3. Unowocześnianie i doskonalenie metod pracy. 4. Wykaz ważniejszych słowników i informatorów językowych, szczególnie przydatnych w pracy zawodowej i samokształceniowej nauczyciela języka rosyjskiego Bibliografia
|